26 de jun de 2014

De la naturaleza del conflictu llingüísticu asturianu

Abro un buscador.

Meto la palabra bable.

Pico na parte que trai "noticias". Garro una de las entradas.

Venga, esta mesma del ABC.

¡Plaf! Xostrada. Nun me presta lo que lleo. Xostradona. El miou cuerpu entama a somatizallo. Purmeiro revuelseme l'estómagu. Llou paez que se me cargan los hombros. ¿Della moleición? ¿Sentimientu de culpabilidá si acaso?

Pero non.

Yá nun yía la primer vegada que miro ya sal esto. Porque llevamos lo menos 50 años. You nun teo tantos. Pero la cousa yía asina dende qu'esiesti la reacción, ya más un nacionalismu escluyente que fai pactu cola reacción, la corona ya tolos estamentos apoltronaos. Son lo que llamamos la dreicha, los conservadores. Lo que pasa yía que pa esti casu (del discursu llingüísticu) usan un doblepensar, una neollingua de la que garran elementos qu'a priori poudieran paecer de la esquierda, ya a más d'ún pueden confundir.

Esto que ponen de non obligatoriedá, de voluntariedá, de llinguas colas que puedes falar con cientos ya más cientos de millones ya millones de personas, ya la utilidá de las llinguas pero con un sentíu económicu [a estas alturas el probe Jeremy Bentham tien que se tar revolviendo nel sou escañu na Universidá].

Nada más llonxe.

You digo, ya apuesto, qu'una de las diferencias evolutivas ente [garro estas especies non al azar, sinon porque-ylo lleí a Castelao, que conste, que you lleo lo gallego] duas especies animales d'orixe africanu que garro al azar [ehem], a saber, l'equus africanus asinus ou pollín ya l'homo sapiens sapiens ou home yía la facultá qu'esti últimu tien de falar de diferentes maneras asegún la comunidá na que viva mentres que'l pollín rincha igual n'Asturias qu'en Sudán del Sur.

Bono, siguiendo la lóxica del columnista del ABC esto sería una ventaya pal pollín frente a la sociedá humana. Pero you con todo ya con ello voi permitime discrepar. La Evolución diznos que l'home puede ser tan burricayu (ou siquiera más) que'l mesmu pollín pero tamién puede ser más refináu. Sí, séi que yía difícil comparar ente mamíferos, pero yá que me metí teo que tirar pola mia especie: l'homo sapiens, ya a favor d'ella teo que dicir que tenemos meyores músicos, anque dellos tenemoslos n'inglés, en rusu, n'alemán ou en noruegu (que tamién esiste), meyores pintores, meyores poetas, meyores mélicos ya hasta nel sou campu los ganamos, porque tenemos meyores vetrinarios. Somos capaces de curar meyor a las personas pero tamién a los animales.

Amás tenemos dalguna qu'outra tradición médica diferente, según óu teamos. Nós basamonos n'Occidente nuna tradición d'orixe occidental, qu'evolucionóu dende Hipócrates hasta nós, tresformando una melecina cercana a la filosofía hasta una melecina más cercana a criterios económico-industriales. Pero tradiciones hai más. N'Oriente, en China tienen la suya, hai chamanes qu'alguna cousa sabrán (digo you que la sua sapiencia llegará hasta óu llegue, non todo serán supercherías), tenemos melecinas naturalistas, tradiciones árabes.... etc.

Suponiendo que los principios activos furrulen una enfermedá puede llegar a curase de distintas maneras.

Nun yía chocante, na sua evolución l'homo sapiens llegóu a alimentase de milenta maneras, todas nutritivas (anque outra vuelta n'Occidente llegouse a una sobrealimentación que munchas veces yía una llaceria) aprovechando los recursos. Aparte sería esa nuesa obsesión por distrubuir la propiedá de manera más ou menos inxusta, lo que fai qu'heba pueblos que pasan fame, pero en tiempos nos que los Europeos tabamos nesti pequeñu continente matándonos ente nós, más ou menos por todo'l globo la xente comía más ou menos.

Podría siguise ad líbitum.

Los vezos del Equus Africanus Asinus esplícanse d'una manera más simple. Nun quiero dicir qu'esti outru mamíferu sía más simplayón. Nin que sía tampouco más dogmáticu. Nin siquiera que sía más sistemáticu que l'inestable homo sapiens. Yía que l'Equus Africanus Asinus yía eso. Yía un Equus Africanus Asinus. L'Homo sapiens sapiens por una custión evolutiva tiende a dispersase más, polo que si d'una llingua se tratara, desque entama a deprendella acaba por dixebralla en outras cinco ou seyes. Nun yía un procesu que sía d'un día pa outru, pero nós tenemos memoria colectiva, que yía outra diferencia pa col Equus Africanus Asinus. L'Equus Africanus Asinus rebuzna igual, lo mesmo dea que-y quieras aprender a rebuznar d'outra manera. Lo mesmo dea que lo apartes del restu, que formes comunidades separadas, que lleves unos a la montaña ya outros pa la costa... Yía un animal del qu'unu puede fiase.

Pal señor qu'escribíu esto sería xenial. La especie équida nunca vei tener todos estos problemas que tien l'homo sapiens. Sería una bona tesis: Cúmo nel ecosistema de la península ibérica l'equus africanus asinus-y come las fabas al homo sapiens que fala siete llinguas ou más... ya dialectos, xírigas... pufff.

Pero you sou más rebalbu. Por eso tampouco coincido colas demás cousas del ABC.

Faciendo un análisis históricu a lo bruto, esta pulsión ente una llingua pa todos ou pluralidá esistíu dende que l'homo sapiens entróu na sua fase histórica. Desque s'escribíu houbo llinguas más promocionadas. Por exemplu, na Antigüedá, na parte de Mesopotamia ya Oriente Próximu ya Mediu yera l'araméu. L'araméu yera pa esa xente cumo pal puntu l'ABC el castellanu. Hasta foi llingua del Imperiu Aqueménida (los persas: güei una evolución d'esi persa que falaba la plebe yía llingua de dos estaos (diba dicir soberanos, pero soberanos sólo ún): Irán ya Afganistán). L'araméu nun lo fala nin Dios. Ya taría mui bien dicilo asina, porque l'Antigu Testamentu taba orixinalmente escritu nesta llingua.

Llou veno'l griegu. Cola sua lóxica, cola sua filosofía. Eso sí que tenía pa ser una llingua. Anque los romanos conquistanon Grecia esta llingua touvo tanto prestixu que la outra parte de la Biblia Cristiana foi escrita non en llatín, sinon en griegu. Por asina lo dicir, los griegos antiguos tenían una llingua que yera muncho más que güei l'inglés, l'árabe, el chinu ya l'alemán, ya'l llatín ya'l francés xunto. Ya nun falo de falantes, sinon de prestixu. La biblia tornóuse al llatín más tarde

Yía curioso lo del tamañu. Asturies tien anguaño un millón d'habitantes. Que son los mesmos que tenía Portugal en 1491. 500 años depués cuéntanse yá más de 200 millones de personas que falan portugués. ¿Qué pensabais que yera'l Lacio del albor de Roma? Aquello yera pouco más que Candamo nestos días.

Polo tanto yía facultá del ser humano la diversidá llingüística. 6.000 llinguas falan güei los seres humanos. Ya son poucas, porque la población espoxígóu más en progresión xeométrica nos dos últimos sieglos, mentres la progresión llingüística (cumo feichu cultural natural) feixolo de manera más harmónicu, progresando d'una manera llinial, nin siquiera de manera aritmética, ou con una pendiente mui próxima a cero. Por eso s'esplica que'l portugués, l'inglés, l'español, el francés ou'l rusu tengan güei tantos millones de falantes. Porque fonon llinguas que s'espardienon polos imperios coloniales.

Cuesta creer cumo esti feichu sía tan allabanciáu polos comentaristas reaccionarios. Eso yía un xestu montaraz, tendría que ser cumo la contaminación atmosférica ou cumo la estinción de las especies que foi matando l'home. Estas anomalías, teñidas de evolución [Charles Darwin tien que se tar comiendo las uñas cuando mira nel ABC cousas cumo esta] constituyen un feichu antinatural ya dende'l miou puntu de vista dalgo más cercanu a l'aberración qu'al éxitu, en nengún casu una llogranza. Bono, yía dalgo asociáu al problema de superpoblación del planeta tierra, ya un llamamientu a un crecimientu descontroláu que lleva todo por delantre, ya acabará reflexando nel gastu de los recursos naturales, finalmente.

You teo una hipótesis. Esta yía mía, nun-yla roubéi a Castelao nin a Murguía. La cousa yía que las llinguas evolucionan ya tresformanse, ya n'óu había una salen más d'una. Polo tanto güei falamos de familias llingüísticas: Llinguas llatinas, indoeuropeas... etc. Esto yía porque nun principiu las llinguas tenían que ser poucas, pero llou fonon medrando a partir d'unas poucas a las 6.000 de la UNESCO. Claro que pol mediu quedanon munchas muertas....


CONCLUSIÓN


Queridos amigos del ABC, del PP ya de LNE: Vustedes llevan las de perder. Falan de progresu, de la utilidá de deprender inglés, d'una llingua común (que yía la que quieren, por supuesto)... etc ya echan pa contra llinguas cumo l'asturianu. Sin embargo, llevan las de perder, porque ta na naturaleza humana la diversidá llingüística. Al pouco de los romanos traer el llatín al norte de la Cordalera los astures romanizaos empezanon a cambiar el llatín d'una manera ya na Meseta d'outra. Por ello unos acabanon falando l'asturllionés ya outros el castellán, ya asina vei ser, más ou menos, siempre.... Nun séi la vida que tendrá l'asturianu, las llinguas nacen, desarróllanse ya muerren.... pero cuando muerren tresformanse. Polo tanto las llinguas nun nacen, nin muerren, sinon que se tresformen... nuna especie de círculu viciosu antiuniformizador.

Asina qu'espero que gasten muchas enerxías ya muchas perras na sua llucha... que van precisallo. Cuestarriba todo será pouco...


 

23 de jun de 2014

La llingua na educación

El casu yía qu'esti branu salíu(nos) una culuebrina [d'estas estivales] col tema la llingua asturiana. Porque unos quieren quitalla del sistema educativu asturianu, ya porque outros queremos que se siga manteniendo, por nun dicir qu'avance... más bien esto último.

Nós, yía vergoña. Ya pena.

Pero pa entender bien l'asuntu, esta carta ya esta outra.

Yá, en llegando a esti puntu ún decátase qu'igual el problema nun lo tien outru que'l mediu esti d'información.

Si quieren poner francés ou alemán na educación por asturianu ya gallegu(/o-asturianu) lo que tenían que facer yera una tirada billingüe ou trillingüe ou siquiera sacar conteníos nestas outras llinguas que tanto-ys presta.

La Nouvelle Espagne ou Die Neu Spanien. Taría bien, lo que pasa yía qu'ente esos nomes ya los conteníos igual paez que son redactores vieyos ex combatientes de Vichy ou pola parte alemana vou callar.

Claro, prehí hai problema. La cousa yía que tenía que ser dar la llingua con normalidá, ya con asignaturas cumo matemáticas ou ciencias sociales, ou l'inglés, por qué non. Ou francés, pero dende l'asturianu.

Nun obstante eso sí que-ys diba causar conmoción, poner a los guah.es a deprender alemán pero dende'l gallegu: Eu chámome Louguís... Mein name ist Louguís... eeeeh, Ludwig...

Nada, si tanto bien fai todo esto de los idiomas, que faigan una edición billingüe!!!

11 de jun de 2014

¿República? ¿Cuála?

El Rei Xuan Carlos abandonóu. Pero abandonóu él, non la Institución. Pasóu la Corona al sou fíu, el futuru Felipe VI. Ello fai que s'abra un debate (outsider, por supuesto) sobre la monarquía. Reinu ou República.

Obviamente eiquí tase por una república. Pero non una cualquiera. La República tien que s'asentar nuna serie de pilares pa que sía aceptable. Porque repúblicas hai munchas...

La República tien que tener carácter social, llaico ya federal .


De mano el nome, república, tien un sen non de rei sí ou presidente, sinon cumo forma d'orientar la política. República vien de res pública, la cousa pública, l'organizar aquello que convien a todos, ya por todos. Poro, la república tien que ser un avance na democracia, ya por ello república tien que significar non a la corrupción, non a las oligarquías, non a los oligopolios... ya sí a la participación ciudadana.

Tien que tener carácter social. Nun val un país que tea un paru de cerca del 30% (ya que vei tovía xubir la cifra). El carácter social de la república quier dicir que se tien qu'atender a las necesidades de los ciudadanos, de las personas, ya non daquellas empresas que cotizan nel IBEX pero que llou tributan nos paraísos fiscales. Polo tanto al llau de la república tien que venir un programa políticu qu'apueste por un sector públicu, una sanidá pública, una educación pública ya una llei de dependencia que valga.

La República tien que ser llaica. Nun se trata d'un ataque a la(s distintas) relixon(es). Pero la Relixón por un llau ya la política pol outru. Una separtación total, que nun se subvencionen la educación relixosa concertada, ya que las Ilesias tengan un réxime de financiación que, en nengún casu provenga del Estáu. Que los actos relixosos sían de fe, ya non de llei.

Finalmente, la república tien que ser federal. Nesti casu solo puede ser asina. Los problemas nacionales d'Euskal Herria ou de Catalunya, pero tamién el reconocimientu de los distintos pueblos que forman parte del Estáu yía dalgo qu'inda nun quedóu zarráu. Ah, ya la república tien que formase por tódolos pueblos ibéricos, Castiella, Països Catalans, Euskal Herria, Andalucía, Aragón,  Asturias, Galicia, Isllas Canarias ya, por qué non, Portugal. Reconociendo los fechos nacionales d'estos territorios ya xuntandolos en xermandía.

Podríase dicir muncho más, pero estas son dalgunas ideas sobre la república que tien que llegar, la Tercera República.