8 de jul. de 2014

¡Yá ta bien! ¡Los dereichos llingüísticos nun se negocien!

Esto ye un escritu fechu por Milio Rodríguez Cueto.

Creo que tien tola razón. Equí yá tevo bien d'esta marxinalidá. Pero marxinalidá nel sentíu de dexar lo de la llingua a prau. Nesti tema, nel llingüísticu hai que, per un parte, empezar a mirar porque los derechos de los falantes se vean reconocíos, y que polo tanto s'asuma'l fechu llingüísticu astuiranu: l'asturianu ye una llingua qu'existe, y como tala tien que se defender. P'afondar nesa expresión, entós hai que dicir que se tien que defender el derechu de los sos falantes a usar l'idioma "en toles ocasiones" que correspondan.

Y per otru llau, Asturies como sociedá (presuntamente) moderna, tien que velar, a traviés de los poderes públicos, pola recuperación, normalización y salú d'esta llingua. Polo que se precisen mididas qu'echen andar esta normalidá.

Dende las instituciones públicas, especialmente dende'l Principáu y los conceyos (cola funcionalidá de les mancomunidaes) tiense que llevar a cabo un programa ambiciosu de defensa de la llingua. Diz Milio Rodríguez Cueto que nun se trata d'oficialidá, pero yo pienso que nesto yá, a estes altures hai que falar d'oficialidá, y de cómo va esta.

Pa min va consistir nun programa de políticas encaminadas a un futuru. Pero eso sí, siempre pensando a llargu plazau. Na educación ye primordial. Pero en cualquier casu equí acabóse: la política llingüística n'Asturies tien qu'escomencipiar a ser de coste 0 y tresversal. Equí lo que se tien ye qu'apostar pol so usu, y por ello tien que comenzase a crear un consensu alreor d'esti tema.

Eso sí, el desenvolvimientu d'esta política a llargu plazu tien que dir por etapes. Equí, pa qu'engañase, hai que formar a xente. Tenemos un problema doble, por un llau hai que convencer a la xente y por otru hai que formalo.

Partimos d'una población que, en llinias xenerales, ta a favor de la llingua d'una manera vaga y munches veces ambigua. Llueu tamién hai talibanes que tán de manera irracional en contra.

El problema de too esto ye que, si finalmente falamos de derechos individuales, ÉSTOS EN NENGÚN CASU SE NEGOCIEN.

Pero ye que si, por aciu de dalguna mente retorcida aínda se tienen que poner enriba la mesa, la cuestión diba ser catastrófica. Porque negociar estes coses ye enredar, y a la llarga ye una perda de tolos derechos algamaos nestos tiempos.

Polo tanto, hai que ver cómo organizamos esto d'una vegada.

Nenhum comentário:

Postar um comentário