24 de set. de 2011

Toponimia de Llinares ya Santuyanu

Prometió FAC nel programa de la so candidatura pal Conceyu de Salas que, si salíen escoyíos, diben promover les parroquies rurales, d'acuerdo col Estatutu d'Autonomía vixente nel Principáu.

Pa min, nestos momentos de recortes, paezme que la constitución de parroquies rurales diba ser beneficioso, l'autoxestión del Mundu Ruraliegu, y diba afitar población nel campu. Más que atropar y axuntar conceyos lo qu'había que facer yera promover esta figura xurídica alministrativa asturiana, polo menos n'Asturies.

Bon, el casu ye que, de sacar alantre esto a min prestábame que la mio parroquia (Llinares) xuntara cola vecina de Santuyanu; anque va ser difícil, puesto que mentres que Llinares xira en torno a la exa Llinares-Maeza, Santuyanu quieren facelo cayer pa contra Corniana. Pero bono. Realmente somos el mesmu valle y la mesma xente, ente nós somos toos parientes.

La parroquia de Llinares nun tien un pueblu que se llame Llinares, sinon que ye'l nome de la parroquia. Ésta ye de rancio, y yá hai menciones toponímiques de vieyo, como "Paules" una villa donada a la Ilesia d'Uvieo y que podiera ser los praos que llamen anguaño "Poles"; y otru topónimu vieyu sedría Sancto Andrea de Campo; San Andrés (o Sanandrés) y el Campu Sanandrés, ú aínda hasta fai bien poco se facía un mercáu d'ablanes y llinu.

Y esta ye otra. La toponimia popular, como la Jota Cangas, delles vegaes tien más d'un nome.

Son nomes d'aldees, llugares y caseríos de Llinares: La Estrada, San Andrés (colos barrios d'El Coutu y El Diestru), Las Campas, Villar, Bouríu (o El Bouríu), Corquéu, La Casona, El Mouru, La Piniella (o La Piñella) (colos barrios de La Pontiga y La Cuesta), La Veiga, La Trapa, La Calea, L'Escobiu, La Cruz, Monesteriu, Villarín (o Villeirín) y Folgueiru. El Caleyu (con Camuñu) y La Puerta (con Maicina y seique Maeza) son pueblos que, nel casu d'El Caleyu perteneció a Llinares, diendo les cases a enterrase a Llinares y la xente del Caseirón (güei hotel) a Camuñu, y La Puerta en teoría ta xebrada pela carretera ente Maeza, Maicina y Llinares, pero son de facto de Maicina.

Pela cueta, Santuyanu ye una parroquia más pequeña, y con menos núcleos, pero eso sí, más concentraos tamién. Son parte de Santuyanu: Santuyanu (antigu Santuyanu Las Silvas), col barriu La Barzaniella, El Monte, Mourusu, La Peral, El Pozu, y Talavera/Prada, que parte ye de Santuyanu y parte pertenez a Ponteveiga, yá en Pravia.


Xunta a les dos parroquies el Ríu Barreiros (o Barreiru) y la romería n'honor a San Lluís, na hermita de la Virxe del Llanu, nel Monxagre. Y posiblemente antiguamente'l poder de los flaires de Monesteriu de Llinares; porque dicir que Llinares tien dos Ilesies, una consgrada a San Andrés, mui antigua, y otra, nel monesteriu, l'actual, a Samiguel Arcánxel. Péme que la Ilesia de Santuyanu ta dedicada a San Xulián.

Cuenta, asinamesmu Llinares, con un importante Castru de pa cuando los mouros, que, por tar nel monte Las Cogollas lleva esi nome: Castru Las Cogollas.


¡Nun baxanun de La Estrada 
hasta Las Cruces un carru!
(...)
Nun falta en Llinares quien
sepa pintala'n La Habana
y pintala aquí tamién
pul tiempu de segar paya.

Emilio Pendás Trelles n'El Despertar de Linares y La inversión de mis ocios

2 comentários:

  1. Este comentário foi removido pelo autor.

    ResponderExcluir
  2. Emilio Pendás Trelles foi un indinanu de Llinares, que tevo pelos Estaos Xuntos y que volvió y punxo escuela y un chigre. Nos sos últimos años escribió bien de poesíes en castellán como n'asturianu, y tevo presu por mor de la dictadura franquista.

    Polo visto ehí escribía Las Cruces, ú yo recoyí La Cruz; seique seya'l mesmu topónimu, yá qu'había un camín (La Calea Fabares) qu'empataba La Estrada con La Cruz/Las Cruces, que ye ú él tenía'l chigre, y ú acaba la procesión que sal de la Ilesia el Día San Llourienzu, y hai un cruz de caminos (cuatro direcciones) y un cruceiru grande.

    ResponderExcluir